Hva er Krysspunkt?
Bruk Krysspunkt til å lære elevene mer om poesi, flerspråklighet, verden og seg selv. Prosjektet har blitt prøvd ut på ulike videregående skoler i Norge.
Krysspunkt er et digitalt leselystprosjekt for elever på ungdomsskolen og videregående. Prosjektet tar utgangspunkt i den tospråklige diktserien Parallell, og åpner for å utforske poesi og aktuelle hendelser og konflikter i verden. Gjennom spørsmål til diktene, filmer hvor forfatterne leser egne dikt og podkast-samtaler knyttes diktene til universelle temaer ungdom er opptatt av.
Krysspunkt – bringer verden inn i klasserommet!
Leselystprosjektet Krysspunkt bruker nyskrevne dikt på to språk som utgangspunkt for læring og dialog. Diktene i diktsamlingene i serien Parallell er skrevet av nålevende minoritetsspråklige poeter bosatt i Norge. Ulike temaer springer ut av diktene, og knyttes opp mot læreplanen, elevene og tverrfaglige temaer i skolen.
Vi håper at lærere, bibliotekarer og elever vil bli inspirert til å bruke diktsamlingene og opplegget som et springbrett til å snakke sammen om flerspråklighet, identitet og komplekse utfordringer i samtiden. Å inngå i dialog om disse temaene utfordrer oss til å sette ord på hvem vi er, lytte til andres perspektiver og lære av hverandre. Sammen skaper vi et velfungerende samfunn – i klasserommet, i Norge, og i verden.
«Hun er ikke kvinne» av Fatemeh Ekhtesari handler om kjønn, identitet, makt og muligheter.
«Lukta av svart» av Ali Hayder handler om sjokket når en terrorgruppe invaderer hjembyen din, om flukt og om å leve med minnene.
«Vuggesang for liten kriger» av Selma M. Yonus handler om å miste den du elsker, og om å leve med sorgen og fraværet etterpå.
Bruk Krysspunkt til å lære elevene mer om poesi, flerspråklighet, verden og seg selv. Prosjektet har blitt prøvd ut på ulike videregående skoler i Norge.
Les diktene. Diskuter i klassen. Besøk biblioteket. Se filmer og lytt til lydspor. Mulighetene til læring og utforsking er mange.
Hvordan hjelpe elever og lærere til å finne veien inn i Krysspunkt? Du kan være den viktige brobyggeren mellom skolen og litteraturen.
Hvordan bruke poesi i klasserommet? Her får du tips som kan bidra til å ufarliggjøre dikt i undervisningen.
Mange barn og ungdommer vokser opp under påvirkning av flere språk og flere kulturer. Hvilke fordeler har det – og hvilke utfordringer?
«Hva hvis det blir tøft for elvene å snakke om krig?» Det kan være krevende for deg som lærer eller bibliotekar å ta opp kompleks problematikk i klassen. Løsningen er ikke å droppe tematikken.
Vi deler noen refleksjoner om møtet med diktene, elevene og hverandre.