Leser søker bok rommer mer enn det åpenbare
-For å romme mer enn det åpenbare, er det viktig å ha Leser søker bok, sa statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann (Ap) da han var stedfortreder for en syk kulturminister og åpnet utdelingen av Ordknappen på Litteraturhuset i Oslo, torsdag 18. november. Leser søker bok og Ordknappen er en forening og en pris å bli glad av. Nå som vi planlegger en ny lesestrategi, er det viktig å ha med dere. Kjernen i god litteraturpolitikk er å sørge for at lesingen når frem til flere.
Vi samarbeider tett med noen av de beste forfatterne, illustratørene og tegneserieskaperne vi har i landet, sa Monica Helvig, daglig leder i Leser søker bok da hun ønsket velkommen. Prisvinnerne i dag fortjener en hederspris for viljen de har vist til å utvikle litteratur som inkluderer alle, også de som leser i motvind.
Nye priser
I år var Ordknappen utvidet med to priser. Foreningen ønsket å hedre en som i løpet av 2020 har utgitt en bok som treffer ulike type lesere uten støtte fra Leser søker bok. Tore Renberg vant for romanen «Tollak til Ingeborg». I tillegg delte foreningen ut Ordknappen til en i litteraturbransjen, som har vist et ekstra engasjement for å utvikle nye prosjekter som gjør bøker tilgjengelig for alle. Her mottok redaktør i Cappelen Damm, Cecilie Kirkaune Bodahl Ordknappen for samarbeidet om de parallellspråklige bøkene «Ryddetid».
Mottakere av Ordknappen 2021
Tuva Synnevåg for "Tidevann"
Hver eneste en av tegningene er et kunstverk i seg selv.
Detaljnivået i tegningene gjør ord overflødige, mens kontrasten mellom de mørke strekene og de myke lysvirkningene skaper en drømmeaktig stemning.
Endre Lund Eriksen for "Døden"
I hendene på en prisbelønt og erfaren forfatter som Lund Eriksen, gir metagrepet tolkningsrom og mulighet for alle nyansene en bok om døden for barn trenger: alt fra nysgjerrighet til avvisning, fra sinne til nærhet, fra lettbeint humor til dødsens alvor
Luis Guaragna for "Elastico"
Tegneserien er laget i en fengende visuell stil. De fargerike illustrasjonene formidler effektivt temperaturen i handlingene og tar leseren tett på historien. Vi formelig kjenner fotballen suse i nettet og taklingene på kroppen når fotballspillerne støter sammen
Michael Stilson for "Elastico"
Nok en gang møter Stilson leserne sine på hjemmebane med troverdige karakterer og skildringer. Dialogene flyter lett, historien er stramt komponert og manuset gir store rom til serieskaperen som kan skape fengende visuelle løsninger
Cecilie Kirkaune Bodahl for "Ryddetid"
I arbeidet med de parallellspråklige utgivelsene av «Ryddetid», har redaktør Cecilie Kirkaune Bodahl lagt tradisjonelle og kommersielle hensyn til side, og satset på hva som er bra for leserne. Hun har vist stort engasjement for de ulike målgruppene, lesing generelt og for den unike muligheten.
Tore Renberg for "Tollak til Ingeborg"
Tollak har eit sterkt agg mot tida han lever i, men Renbergs karakterteikning går klar av klisjear og stereotypiar. Som Tollak si verd er enkel og oversiktleg, er romanen lett å orientere seg i. Med enkle ord og setningar opnar Renberg meisterleg lag på lag med meining og tolkingsrom lesaren kan gå inn i.