Hopp til innhold

Boksøk for ungdom

«En gavepakke av et opplegg», sa norsklæreren som deltok på Leser søker bok sitt nye leseprosjekt for videregående elever.

Prosjektet tar utgangspunkt i bøker fra Boksøk. Målet er å vekke leselysten med forfatterbesøk, høytlesing, dialog og refleksjon. Prosjektet inneholder forslag til tekstutdrag og punkter til refleksjon.

Lærere og elever får tilgang på podkaster og filmer med anbefalinger og samtaler om bøkene. Skolene kan gjennomføre prosjektet alene, eller samarbeide med sitt lokale folkebibliotek.

Hva er prosjektet?

Les og diskuter bøker du finner i Boksøk.
Du velger en bok og starter med høytlesing. Til bøkene i prosjektet er det tekstutdrag dere bruke. Det er følger med spørsmål til teksten og det er utviklet digitale ressurser for både elever og lærere.

Start med å lese hele boka eller utdraget sammen med elevene. Avslutt økten med spørsmål. Spørsmålene har ingen riktige svar. Det er samtalen og de individuelle refleksjonene som er i fokus: Hva gjør litteraturen med deg?  Spørsmålene er utformet slik at de skal treffe bredt, på denne måten inkluderer prosjektet alle elevene: Både de som vil reflektere og utdype, og de elevene som trenger mer veiledning og konkrete spørsmål.

Avslutt med forfatterbesøk. Forfatterne av de utvalgte bøkene er alle  dyktige formidlere. Skolen må selv dekke honorar til forfatter, et tips er å samarbeide med  det lokale folkebiblioteket. Slik kan dere kanskje dele på utgiftene? Leser søker bok er behjelpelig med å formidle kontakt og svare på andre praktiske spørsmål.

Velg blant disse bøkene:

«Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?»
Åse Ombustvedt

Målet er at elevene utforsker og reflekterer over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
Målet er er at elevene blir kjent med sjangeren dikt.

Spørsmål og tekstutdrag — >


«Eg snakkar om det heile tida»
Camara Lundestad Joof

Målet er at elevene reflekterer over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer.
Målet er at elevene reflekterer over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.

Spørsmål og tekstutdrag — >


«Sult»
Martin Ernstsen

Målet er at elevene reflektere over klassikere i lys av en kulturhistorisk kontekst og egen samtid.
Målet er at elevene reflekterer over ulike uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.

Spørsmål og tekstutdrag — >


Spørsmål og digitale ressurser til Søstre av Mariangela Di Fiore, Inntrenger av Sigbjørn Lilleeng, Blindsone av Anders Totland og Ring hvis det er noe av Åse Ombustvedt og Inga H. Sætre kommer.


Skriv ut!

Her finner du teksutdrag og spørsmål til alle bøkene, samt oversikt over alle digitale ressurser  i utskriftsvennlig format.

Bonusmateriale

Du finner bonusmateriale i form av bokanbefalingsfilmer og podkaster. Alt for å gjøre veien fra bok til leser enda kortere. Vi håper disse digitale ressursene kan hjelpe dere lærere og bibliotekarer med å formidle bøkene. Del med elevene, legg det gjerne ut på skolene/bibliotekets hjemmesider og sosiale medier.

Programleder for podkasten er Felipe «Fela» Orellana, han inviterer en ny gjest i hver episode. I filmene anbefaler ulike rollemodeller og forfattere bøker fra Boksøk som har gjort ekstra inntrykk. De forteller om hvorfor lesing og bøker er viktig for dem.

Forfatterbesøk

Når dere har lest og diskutert boka, kan dere invitere forfatteren til forfatterbesøk. Alle forfatterene av de utvalgte bøkene er dyktig formidlere.  For eksempel forteller tegneserieskaper og Brageprisvinner Martin Ernstsen om prosessen fra roman til tegneserie. Han viser skisser og illustrasjoner fra arbeidet. Han tar oss med inn i det tidkrevende arbeidet som gjorde at han selv nærmest ble transformert til sin egen hovedperson og måtte gå sulten i Oslos gater. Etter foredraget åpner han for dialog og samtale. Tema som for eksempel fattigdom gir rom for refleksjoner og deling av erfaringer.

Skolene må selv dekke kostnadene til forfatterbesøket. Vi anbefaler å samarbeide med ditt lokale folkebibliotek, men vi kan hjelpe med å videreformidle kontakt og svare på praktiske spørsmål.

Inkluderende formidling

Bøkene i Boksøk  egner er bøker for alle. Bøkene er lest og vurdert ut fra et sett med kriterier, du som lærere skal være sikker på at disse bøkene egner som for elever som av ulike grunner synes lesing er vanskelig. Ved å bruke bøker som er tilgjengelig i Boksøk, blir alle elevene i klassen inkludert i det samme opplegget- uavhengig av leseferdigheter.

Dette formidlingsprosjektet kan fritt brukes av alle skoler og bibliotek. Leser søker bok er  behjelpelige med å finne andre bøker/forfattere/ tema dersom det er ønskelig.

Bibliotek

Vi anbefaler skolene å samarbeide med det lokale folkebiblioteket. De kan hjelpe til med skaffe flere eksemplarer av samme bok. Biblioteket kan også være en samarbeidspartner i forfatterbesøket. Kanskje kan forfatterbesøket være på biblioteket? Slik kan det også være mulig å dele på utgiftene.

Er du et bibliotek som ønsker å samarbeide med skoler om dette prosjektet?
Vi kan hjelpe til med å knytte skole og bibliotek sammen, dersom det er behov for det.

Formidlingsopplegget inneholder

  • Liste med utvalgte bøker og tekstutdrag

  • Lenker til Bøksøk med informasjon om kvalitetene som gjør bøkene egnet for lesere som strever med lesing

  • Ideer til spørsmål og aktiviteter

  • Podkaster og anbefalingsfilmer

Eg snakkar om det heile tida

Sult

Når er jeg gammel nok til å skyte faren min

Eg snakkar om det heile tida

Sult