Hopp til innhold

Flommen

Max Estes mottar Ordknappen 2020 for Flommen.

«Flommen er elegant og ekspressiv i en gjennomgående mørk blå fargetone som tar leseren tett på de urovekkende hendelsene tegneserien skildrer».

«En av Flommens mange styrker er at den kan nå lesere i et stort aldersspenn og åpner opp for ulike tema, som flukt, klimaendringer, og forholdet mellom mennesket, natur og dyr».

Flommen forside

Flommen er en tegneserie som nær ordløst skildrer mennesket i møte med naturkreftenes herjinger. Et voldsomt mørkt, uvær herjer i et landskap med skogdekte åsrygger og bratte fjellsider, den mektige naturen viser seg for leseren. Lynet flerrer over himmelen, grener knekker i vinden og ville dyr flykter i fullt sprang. I skogen ligger et lite hus, i huset bor en mann og hunden hans Aiko. Stormen og flommen truer og de rømmer ut i natten, men Aiko farer skremt til skogs. Mannen må forlate hus, hjem og sin trofaste hund, på en farefull ferd for å redde seg selv.
Vil han overleve stormen? Og vil hund og eier noen gang møtes igjen?

Flommen er elegant og ekspressiv i en gjennomgående mørk blå fargetone som tar leseren tett på de urovekkende hendelsene tegneserien skildrer. Kun det gulet lyset fra huset, billyktene, et flash fra en lighter og et ensomt bål bryter den dunkle blå fargetonen historien bæres fram i. Velkomponerte oppslag bruker fargetone, perspektiv og ruteinndeling effektivt – vekslende i form, men alltid velbalansert – for å løfte fram historiens tempo, temperatur og tema: En ensom flukt på liv og død fra frådende vannmasser. En av Flommens mange styrker er at den kan nå lesere i et stort aldersspenn og åpner opp for ulike tema, som flukt, klimaendringer, og forholdet mellom mennesket, natur og dyr.

Max Estes
Max Estes er illustratør, bildebok- og tegneserieskaper, og hans norske debut, Den krokete kniv, ble utgitt i 2010. Siden den gang har han utgitt over tjue bildebøker og tegneserier, og er representert i Boksøk med hele fem utgivelser. Estes har siden debuten utmerket seg med en rekke utgivelser der det visuelle er bærer av historiene, og hans til tider grafiske retrostil er blitt hans varemerke.