«Sarin» – et minnearbeid i ord og akvareller
«I det jeg snudde meg for å gå ut av huset, skylte mor bort fotsporene mine på bakken med en kanne rent vann. Det rene vannet skulle bringe lykke over reisen min».

I «Sarin» tar kunstner Shwan Dler Qaradaki oss med til en oppvekst med krig, folkemord og borgerkrig i Kurdistan, og flukten gjennom Europa og til Norge.
Shwan er 20 år gammel når han flykter, med en drøm om å leve fritt og følge kunsten.
Ordet Sarin klinger vakkert, men er en dødelig nervegass. Saddam Husseins regime brukte nervegassen i folkemordet mot kurderne på åttitallet.
Hvorfor har det alltid vært krig i området han kommer fra?
Dette er en tanke Shwan Dler Qaradaki bærer med seg gjennom flukten, og som aldri skal slippe taket.
«Sarin» er en rikt illustrert bok om å leve med konflikt og død. Men det er også en bok om håp.
Historien fortelles i luftige korte kapitler og med sterke og vakre akvareller som skildrer dype familiebånd, krigens herjinger og fluktens brutalitet.
Utdrag fra «Sarin»:
Jeg har tenkt mye på dette: Hvorfor har det
nesten aldri vært fred i området jeg kommer fra?
I Det gamle testamentet står det at livet en gang
oppsto i disse områdene, og at det også skal
avsluttes der. Var det meningen at vi skulle drepe,
bli drept og flykte i all tid? Må det være slik?
Nå er jeg 47 år, og det er ti år siden krigen mot IS
startet. Og mens jeg skriver dette, herjer andre brutale
kriger i verden. I Gaza, i Ukraina og mange andre
steder. Når jeg ser nyheter fra disse krigene, strømmer
minnene på fra min egen oppvekst. Likevel drømmer
jeg om en verden der dere kan få leve i fred og ikke bli
sett på som fremmede i eget land. Jeg har fremdeles
håp. Der jeg kommer fra må man ha håp for å overleve.
«Sarin» er utgitt på Spriten Forlag i 2024, og den er støttet av Leser søker bok.
Les mer om «Sarin» i Boksøk.
Bilder fra «Sarin», malt av Shwan Dler Qaradaki.
«visuelle og litterære rom hvor vi kan dikte videre»
«Sarin» har fått en grundig og god anmeldelse i tidsskriftet Billedkunst. Anmelderne Halvor Haugen og Nina Mauno Schjønsby legger vekt på at boka har med seg et håp om en fredeligere fremtid for kommende generasjoner og de skriver: «Ved hjelp av akvareller med innslag av blekktegninger maner Shwan frem stemninger og utsnitt med fokus på detaljer. Akvarellene er mesterlig utført. I boka finnes det også en rekke abstrakte fremstillinger. Mørkt pigment og vann går sammen, på uforutsigbart vis, og danner ulike spor. De minner om isroser og elveløp, flakkende skygger og strimer av lys. Disse boksidene fungerer som visuelle og litterære rom hvor vi kan dikte videre».