Hopp til innhold

«Eg snakkar om det heile tida»

Debattbok om rasisme.

Oppgaver og refleksjoner

 

Målet er at elevene reflekterer over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer.

Målet er at elevene reflekterer over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.

Refleksjon:
  • Jeg-personen forteller om forskjellige følelser som vekkes i henne når hun opplever rasisme eller når hun prøver å forklare hvite mennesker hvordan rasisme kjennes. Hvilke ulike følelser forteller hun om? Hvilke ulike følelser forteller hun om? Hvordan uttrykker språket følelsene hennes?
  • Sitt sammen i grupper og diskuter: Har du noen gang opplevd eller sett eksempler på diskriminering på grunn av utseende? Hvordan reagerte du? Hvis den samme situasjonen hadde skjedd igjen – ville du ha reagert annerledes nå?

Bunad 1

 

Les historien om da jeg-personen hadde på seg bunaden for første gang på 17. mai.

Hva tenker du om behandlingen hun fikk av den gamle dama? Hva tror du jeg-personen mener om disse to setningene:

«Så historia handlar om at mormor var ein superhelt. Nokre gonger for di skuld, men kanskje mest for mi eiga.”

«Å reise med fly», «Å reise med tog» og «Ny genser»

 

Les de tre korte tekstene. Diskuter i grupper: Hvilke følelser vekkes i deg når du leser disse tekstene? Hvordan viser disse tekstene jeg- personens utenforskap?

Se Camara Lundestad Joof snakke om boka

Hør podkast med Camara og Fela

Les om boka i Boksøk